Thursday, May 22, 2008


Rokok.. membunuh

Membuang tabiat merokok boleh menambahkan jangka hayat anda, walaupun selepas anda disahkan mengidap masalah paru-paru. Tidak anda istilah terlambat dalam usaha menghentikan tabiat buruk ini.
Menurut kajian yang dilakukan oleh penyelidik Kanada mendapati kadar kematian menurun hampir separuh dikalangan perokok 'berat pertengahan' yang menghentikan tabiat merokok.
Anda juga pasti dan tentu tahu bahawa merokok membahayakan kesihatan. Namun ramai yang mengendahkan amaran bahaya tersebut meskipun kesihatan mereka terjejas.
Malah, dari 10 klinik yang dikaji, 5887 pesakit berumur sekitar 35 hingga 60 tahun mengidap penyakit kesukaran bernafas iaitu Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD), namun masih belum mahu menghentikan kegiatan merokok walaupun separuh daripada mereka menjalani program menghenti merokok di klinik dan hospital.
Selepas 14 tahun, 731 daripada pesakit tersebut mati akibat Kanser Paru-paru, Penyakit jantung dan juga penyakit berkaitan sistem pernafasan.
Jika seseorang individu tersebut boleh menghentikan tabiat merokoknya, risiko kematiannya akibat rokok akan turun sebanyak 15 % dengan serta merta. Dan selepas 5 tahun berhenti merokok, risiko kematian akan menurun sebanyak 45 %.
Anda tentu tahu mengenai hal ini. Hentikan rokok..

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes